Hajó Elmélet
HAJÓELMÉLET
1. Belsőégésű motorok
- a hengertérben az üzemanyag elégésekor felszabaduló energia alakul át mechanikai munkává;
- az üzemanyag (tüzelőanyag) elégetése és a munkavégzés ugyanabban a térben – a motor hengereiben – játszódik le;
- a nagynyomású gáz elmozdítja a hengerben lévő dugattyút, s ezáltal munkát végez;
- a dugattyú egyenes vonalú mozgását forgattyús hajtómű alakítja át forgó mozgássá.
2. Belsőégésű dugattyús motorok csoportosítása
2.1. Munkafolyamat szerinti csoportosítás
2.2. A töltet összetétele szerinti csoportosítás
- keveréktöltésű motorokat, akol a munkatérben a levegő tüzelőanyaggal keveredve jut be (a klasszikus benzin üzemű/Otto-motor) és
- levegőtöltésű motorokat, ahol a munkatérbe a levegő tüzelőanyag nélkül jut be (a klasszikus dízelmotor).
2.3. A gyújtásának jellege szerinti csoportosítása
- külső gyújtású motorokat (pl. a klasszikus szikra gyújtású benzin üzemű/Otto-motor) és
- belső gyújtású motorokat (pl. a klasszikus kompresszió gyújtású dízelmotor).
2.4. A motor elhelyezése, elrendezése és hengerszáma szerinti csoportosítás
2.5. A hengerek elrendezése szerinti csoportosítás
3. Belsőégésű dugattyús motorok működési elve
- Ottó- és
- Diesel–motorra.
3.1. Négyütemű Ottó-motor működése
3.2. Kétütemű Ottó-motor működése
3.3. Négyütemű Diesel-motor működése
3.4. Kétütemű diesel-motor működése
4. A hűtés
4.3. Hűtési rendszerek
- léghűtésre és
- vízhűtésre.
4.3.1. A léghűtéses motorok
4.3.2. Vízhűtés
- elpárologtató,
- termoszifonos és
- szivattyús hűtésre.
4.3.2.1. Az elpárologtató hűtés
4.3.2.2. A termoszifonos hűtés
4.3.2.3. Szivattyús hűtés
- közvetlen és
- közvetett
4.3.2.3.1. Átfolyó (közvetlen) hűtés
- a motor hűtővíz hőfoka nehezen vagy egyáltalán nem szabályozható megfelelően,
- a hűtővíz a motor hűtőterét eliszaposítja, mely a hűtést lerontja,
- a kipufogószelepek hűtőtereit elrakja, mely szelepbesülést ered,
- a hengerfejeket eliszaposítja és hengerfej repedéshez vezethet,
- télen a motort túlhűti, mely nagymérvű kopást és teljesítménycsökkenést ok,
- viszonylag gyorsan előidézi a motor hűtőtér és hengerfejek hűtőterének vízkövesedését,
- a sós tengervíz elektrolitikus hatása az öntvényt megtámadja (Cink-protektorral védekezünk ellene).
4.3.2.3.2. Közvetett hűtés
4.4. Csónak illetve kishajó motorok hűtési rendszerei
4.4.1. Léghűtés
4.4.2. Vízhűtés
4.4.2.1. Torló nyomásos vízhűtés
4.4.2.2. Szivattyús hűtés
A hűtő terekben áramoltatott víz zárt rendszerű, és az általa elvont hőt a vízhűtőben adja át a külső vízkörnek. A külső vízkör szivattyújának szívó vezetékébe visszacsapó szelepet és szűrő kosarat kell felszerelni.
5. A motorok kenése
5.1. Az olajozórendszer feladata
- kenés, az egymáson csúszó alkatrészek energiaveszteséget és kopást okozó súrlódásának csökkentése;
- hűtés, a motor olyan alkatrészeinek túlmelegedés elleni védelme, amelyek hőjüket nem tudják közvetlenül a hűtőfolyadéknak vagy a hűtőlevegőnek leadni;
- tömítés, egymáson csúszó alkatrészek (pl. a dugattyúgyűrű és a hengerfal) közötti finomtömítés megvalósítása;
- tisztítás, lerakódások és égési maradványok elvezetése vagy a motort nem károsító megkötése;
- korrózió elleni védelem;
- motorzajok csillapítása, mivel a kenőréteg zaj- és rezgéscsillapítóként működik.
5.1.1. Az olajozórendszerrel szemben támasztott követelmények
- az olajozórendszer biztosítsa kellő időpontban, megfelelő mennyiségben és nyomáson a kenési helyek olajszükségletét;
- gátolja meg az olaj habosodását;
- biztosítsa az olaj állandó tisztítását;
- az üzemeltetés biztosítva legyen bármely évszakban és bármely hajózási viszonyok mellett.
5.2. A surlódás
- Száraz surlódás az egyáltalán nem kent csúszófelületek között van. Ezek a fejlődött surlódási hő következtében elvesztik keménységüket, egyre érdesebbé válnak. Ilyen esetben nagy kopással, melegedéssel és berágódással kell számolni.
- A folyadék súrlódásnál az egymáshoz képest elmozduló felületeket kenőolaj réteg választja el. A felületek között összefüggő nagynyomású kenőolaj hártya van. Ez tehát az ideális állapot.
5.3. Olajozó rendszerek
- keverékes olajozórendszer;
- szóró olajozórendszer;
- kényszer (szivattyús) olajozórendszer;
- kombinált olajozórendszer.
5.3.1. Keverékolajozás
5.3.2. Szóró olajozás
5.3.3. Kényszer (szivattyús) olajozás
- nedvesteknős/nedves karteres nyomó olajozás;
- szárazteknős/száraz karteres nyomó olajozás.
5.3.3.1. Nedvesteknős/nedves karteres olajozás
5.3.3.2. Szárazteknős/száraz karteres olajozás
5.3.4. Kombinált olajozás
5.4. Az olajozó rendszer elemei
- Olajszivattyú(k)
- Olajszűrők
- Szelepek
- Olajcsatornák és olajcsövek
- Olajhűtő
- Olajbetöltő és szellőző
- Jelzőműszerek
5.4.1. Az olajszivattyú(k)
5.4.2. Az olajszűrők
5.4.3. Olajbetöltő és olajszellőző
5.4.4. Olajcsatornák és olajcsövek
5.5. Az olaj hűtése
6. Belsőégésű dugattyús motorok keverékképzése, üzemanyag ellátása
6.1. Benzinüzemű motorok keverékképzése
- hidegindításkor majd az azt követő bemelegítési fázisban a motor dúsabb keveréket igényel, amit a motorhőmérséklet növekedésével arányosan, fokozatosan az alapértékre kell visszaszabályozni;
- alapjáratban a motor terheletlen működéséhez szükséges kis keverékmennyiség mellett fellépő kis légsebességek hatását kompenzálni kell;
- gyorsításakor a gyors gázadáskor hirtelen megnövekvő levegőáram kompenzálására szintén plusz tüzelőanyag bejuttatására van szükség;
- a teljes gáz üzemállapotban a motor maximális teljesítménye érdekében a keveréket dúsítani kell.
- régebbi konstrukciójú motorok esetén a karburátor, míg
- korszerű motoroknál az elektronikus befecskendező rendszer biztosítja.
6.1.1. A karburátor
- A tüzelőanyag finom elporlasztása és a levegővel való jó összekeverése.
- A tüzelőanyag és levegő keverékarányának olyan beálltása, hogy a keverék ne csak éghető, hanem a motor változó üzemviszonyai között is gazdaságos legyen.
- A motor teljesítményének szabályozása.
- úszós és
- membrános.
6.1.1.1. A karburátorok munkafeltételei, keverékképzés
- Indításnál benzinben gazdag keveréket kell szállítani, mert a keverékből a hideg hengerfalra a benzin egy része lecsapódik.
- Részterhelésnél is biztosítani kell a gazdaságos tüzelőanyag fogyasztást, ezt többnyire kis légfeleslegű keveréknek (takarék-keveréknek) nevezik.
- A maximális teljesítményhez biztosítani kell az u. n. teljesítmény-keveréket, mely a részterhelés keveréknél gazdagabb, de az indítási keveréknél benzinben szegényebb.
6.1.2. Elektronikus benzin-befecskendezés
- kisnyomású központi (közvetett) szívócsöves-befecskendezés, vagy
- nagynyomású hengerenkénti (közvetlen) befecskendezés.
6.1.3. Kishajó- és csónakmotorok benzin ellátó berendezései
6.1.3.1. Ejtőtartályos benzin ellátó berendezés
A megoldást az alábbi ábra szemlélteti. A tartály benzinbetöltő fedele alá ajánlott – Dawy hálóként – fémszűrő szitát elhelyezni. A fémszűrő csökkenti a tűzveszély kialakulását, és a benzint is megszűri a lebegő szilárd szennyeződésektől. A megoldás hátránya, a magasan a motor fölött elhelyezett tartály, melynek tömege a hajó stabilitását csökkenti.
Kisteljesítményű, de korszerűbb motorok a fejtankon kívül külső (hordozható) üzemanyagtartállyal is üzemeltethetők.
Küldő tartály csatlakoztatásakor a levegőztetőt és a benzincsapot zárva tartjuk. A tartályok elhelyezésénél figyelmet kell fordítani arra, hogy a benzin szivattyú és a tartályban lévő benzin szintje közötti magasságkülönbség ne haladja meg a gyártó által meghatározottat, ellenkező esetben a szivattyú már nem képes a benzint „felszívni” a tartályból.
6.1.3.2. Nyomás alatti benzin ellátó berendezés
6.1.3.3. Szivattyús üzemanyag-ellátás
6.2. Keverékképzés a Diesel-motorban
6.2.1. Befecskendezés
6.2.1.1. Közvetlen befecskendezés
6.2.1.2. Közvetett befecskendezés
6.2.2. Tüzelőanyag-ellátó rendszer
6.2.2.1. Bosch-rendszerű befecskendezőszivattyú
6.2.2.1.1. A befecskendezőszivattyú beálltása
6.2.2.1.2. A befecskendezőszivattyúk üzemzavarai
- a napi tartály üres,
- a szivattyúhoz vezető cső csapja zárt helyzetben van,
- a szivattyúba levegő került,
- a dugattyú megsérült és fennakadt,
- a görgős emelő és a nyomószelep fennakadt.
- levegő van a szivattyúkban,
- a nyomó szelep rugója törött,
- a nyomószelep sérült,
- a dugattyú rugója törött,
- a görgős emelő görgője kopott és a dugattyú fennakadt.
- a nyomószelep nem zár tömören.
- a görgős emelőben az állítócsavar meglazult, vagy ha,
- a bütyök megsérült, illetve erősen megkopott.
6.2.2.2. Forgóelosztós (disztributoros) adagoló szivattyúk
7. Hajóelmélet
7.1. A hajó részei, főméretei és csoportosítása
7.1.1. A hajó fő részei
- a hajótest,
- a felépítmények, és
- a fedélzeti házak.
7.1.2. Hajók fő méretei
- a hajó hossza (L),
- a hajó szélessége(B),
- a hajó oldalmagassága (D).
7.1.3. A hajók csoportosítása
7.2. Hajók úszóképessége, stabilitása és szerkezeti szilárdsága
- úszóképesség,
- stabilitás és
- szerkezeti szilárdság.
7.2.1. Hajók úszóképessége
- a hajó súlyereje (W) a G tömeg középpontban,
- és a hajó vízkiszorításából keletkező felhajtóerő (F), a vízkiszorítás tömeg középpontjában (B).
7.2.2. Hajók stabilitása
8. Hajószerkezet
8.1. Hajók szerkezeti szilárdsága
- a hajó bordázat,
- külhéj lemezelés (lemezsorok közül a gerinc, a meder, a mester, és a koszorúsor),
- kettős fenék,
- vízmentes válaszfalak,
- felépítmény (ha mereven kapcsolódik a hajótesthez),
- fedélzeti gerendák, keretbordák.
8.2. Kishajók szerkezeti felépítése
8.2.1. A fa, mint hajóépítő anyag
8.3. Különleges hajótípusok
8.3.1. Siklóhajók
A kiemelkedő hajótestrész csökkenti a hullámképző ellenállást, a kisebb nedvesített felület pedig, a súrlódási ellenállást kisebbíti.
8.3.2. Hordszárnyas hajók
8.3.3. Légpárnás hajók
- útirányuk, közlekedésük független a hajózható vízi utaktól és kikötőktől,
- a légpárna miatt nem a víz-levegő közeghatáron közlekednek, ezért kisebb a korrózió veszély, élettartam megnövekszik, karbantartási igény csökken,
- sólya berendezés nélkül partra illetve állványra helyezhető, nem kell jég között telelnie,
- hasznos hordképességük kisebb mint a vízkiszorításos hajóké, de sokkal jobb mint a repülőké és a helikoptereké.
- a lebegéshez a hajó álló helyzetében is szükséges a légpárna kialakításához jelentős teljesítményt igényel,
- a hajók mozgását jelentősen, csak a légellenállás fékezi, de ennek meghatározása, a mindenkori légköri viszonyok függvénye.
8.3.4. Katamarán és trimarán hajók
- a hullám képző ellenállása jelentősen kisebb, mint az azonos teherbírású hagyományos vízkiszorítású hajóknak,
- a hajó stabilitása nagymértékben megnő, a metacentrikus sugár (MB0) növekedése következtében,
- nagy felületű fedélzetet, rakteret biztosít,
- nagyobb sebességeknél kis és sporthajóknál az úszótestek kiemelkedése következtében, siklásba jön a katamarán.
- a víz feletti felületek növekedése miatt, a légellenállás megnövekszik,
- a hajó fordulékonysága csökken, a kisebb laterál felületek miatt.
9. Hajók meghajtása
- szélnyomás,
- evező, csáklya,
- vontató kötél,
- tolóbak, (tolóhajózásnál),
- kikötőbak (mellévett alakzatnál).
9.1. Tolóerő létrehozása külső erőforrásból
9.2. Tolóerő létrehozása belső erőforrásokból
- lapátos kerék, a hajótesten kívül elhelyezett, vízben mozgó részein (lapátjain) ébredő ellenállások eredője, a tolóerő,
- hajócsavar a hajótesten kívül elhelyezett, vízben forgó részein (szárnyain, vagy lapátjain) keletkező felhajtóerők eredője, a tolóerő,
- sugárhajtás elven működő propeller (elve: a hajó főmotorja meghajtja a propellert, amely a beszívott közeget (víz vagy levegő) felgyorsítja, és a haladás irányával ellentétesen kilöveli; a kiáramló közeg reakció ereje lesz a tolóerő; Newton III. törvénye értelmében, minden erővel szemben fellép egy azonos nagyságú, ellentétes értelmű erő, ezt nevezzük akció-reakció törvénynek).
9.2.1. Lapátos kerék
9.2.2. Hajócsavar
Az eredő erő (R) a haladás irányába (vA) mutató összetevője a tolóerő (T). A felület mozgatásának irányába (vK), de ellentétes értelemben mutató összetevője, a mozgatáshoz szükséges (K) kerületi erő.
9.2.2.1. Kishajók és motorcsónakok propellerei
9.3. Kavitáció
- tolóerő csökkenés,
- a gőzbuborékok összeomlásakor keletkező erőhatások a csavarszárnyat rezgésbe hozhatják, és
- töréshez vezethet, a csavarszárnyat lyukacsossá, szivacsossá teszi.
- a szárnyfelületek megfelelő nagyságával,
- a szárnyszelvény megfelelő kialakításával,
- a belépő élek megfelelő lekerekítésével,
- a szárnymetszetek karcsú kialakításával,
- a felületek finom megmunkálásával,
- kavitációs lemez felszerelésével.
9.4. Sugár hajtás
Működésének lényege, hogy a hajó főmotorja szivattyút hajt meg, amely a hajótest elején a vízvonal alatt kiképzett beömlő nyíláson keresztül szívja be a vizet, és hajó farrészén kialakított nyomócsövön kilöki.
- a hatásfoka rosszabb a hajócsavarénál,
- a vízsugárhajtás bonyolultabb és drágább szerkezet mint a hajócsavar,
- érzékeny a szívóoldali (beömlő) nyílás elzáródására, ami akár kisebb uszadékoktól, falevéltől, vízen úszó szeméttől bekövetkezhet.
- sekély és uszadékos vízben is könnyen halad,
- nincs sérülékeny hajócsavar,
- nincsenek víz alatti szerkezeti részek, ellenállás csökken.
- a szívónyílás a hajó fenékrészén, vagy a vízvonal alatti oldal lemezelésen van kialakítva,
- a kidobó nyílást többnyire a hajófar vízvonal alatti részén helyezik el,
- ha a vízsugárhajtást orrsugár kormányként alkalmazzák, akkor a hajó orrészén a vízvonal alatt helyezik el a szívó és nyomó nyílásokat
10. Hajók kormányzása
10.1. A kormánylapátra ható erők
- I. szakasz: a tömegközéppont, igyekszik eredeti irányát és sebességét megtartani, a hajófar a középponttól kifelé, a hajóorr pedig befelé mozdul el, a hajótest befelé megdől.
- II. szakasz: a ” β ” derivációs szög egyre inkább növekszik, a hajó „ferde” irányban halad, sebessége csökken, és egyre fokozottabban kifelé dől.
- III. szakasz: a derivációs szög állandóvá válik, a hajó változatlan propeller fordulatszám esetén, az eredetinél kisebb állandó sebességgel halad, a hajótest kifelé dőlése állandó lesz.
10.2. Kormány berendezések
- A passzív kormányok.
- Az aktív kormányok.
10.2.1. A passzív kormányok
- Hitzler-féle kormány;
- Jenckel kormány;
- Becker kormány;
- Bröhl kormány.
10.2.2. Aktív kormányok
- Voith Schneider meghajtás,
- forgatható Kort-gyűrűs megoldás,
- Z-hajtás,
- minden két hajócsavaros hajó.
- Pleuger-féle aktív kormány,
- orrsugár kormány,
- Clausen féle propeller,
- Gill és Schottel Jet-orrsugár kormány.
10.2.3. Kormánylapát kialakítások
10.3. Kishajók és motorcsónakok kormányberendezése
10.3.1. Kormányzás kormányrúddal
10.3.2. Kormányzás kormánykerékkel
Az egyvezetékes vagy teleflex rendszer, korszerűbb kormányszerkezet, amelynél hajlékony tengely vezet a kormánykeréktől a motorhoz. A motor elforgatását a hajlékony acéltengely végzi el úgy, hogy húzza illetve tolja a szükséges irányban a motort. Az acéltengelyt fogasléces kormánygép áttétele mozgatja.
10.3.3. Trimmuszony (vagy trimmkormány)
11. Hibaelhárítás
11.1. Kishajók üzemzavarai
- gyújtó berendezés,
- tüzelőanyag ellátás,
- motor szerkezeti részeinek meghibásodása: hűtőrendszer, vagy kenőolajrendszer.
11.1.1. A motor nem indul
- indítási helyzetben legyen a gázszabályzó markolat,
- üresjárati állásban legyen a hajtómű kapcsolókar,
- legyen üzemanyag a tartályban,
- az üzemanyag csövek helyesen legyenek csatlakoztatva,
- nincs megtörve a műanyag benzincső,
- szívató ráhúzva, hideg motornál.
- a gyertyákat ki kell csavarni, és megvizsgálni, hogy mennyire benzinesek,
- ha a gyertya száraz, akkor a hiba a tüzelőanyag rendszerben van
- meg kell nézni, van-e benzin a karburátor úszóházában, ha van akkor folytassuk a szívatást mindaddig, amíg a motorban robbanásokat nem észlelünk,
- ha a kiszerelt és megvizsgált gyertyák túlságosan nedvesek, akkor szárítsuk meg őket, a motort szellőztessük át,
- ellenőrizzük a szikrát, és,
- ha van szikra, akkor indítsunk újra,
- ha nincs szikra, akkor a kiszerelt gyertyát a motor forgatása közben testeljük le, ha nem ad le szikrát, akkor a tartalék gyertyával megismételjük a kísérletet. Ha van szikra, akkor a kiszerelt gyertya a hibás.
11.1.2. A motor rendszertelenül üzemel
- a motor kihagyásokkal üzemel, a szívató vagy az úsztató gomb lenyomására a fordulatszám helyreáll, akkor az üzemanyag ellátásban kell a hibát keresni – ebben az esetben, ajánlott a főfúvóka kiszerelése, tisztítása,
- ha a hiba úgy jelentkezik, hogy a szívatás után csak rövid ideig működik a motor hibátlanul, és utána hirtelen leáll, akkor a benzintartályból, az úszóházhoz nem kerül elegendő benzin – a szívatás ideje alatt, az úszóházban lévő üzemanyagot a motor elszívta, és ezért következik be a hirtelen leállás – ebben az esetben meghibásodás esetén, azonnal zárjuk le a benzin csapot, vagy szűntessük meg a túlnyomást, és vegyük le az úszóház fedelét.
11.1.3. A hajtásnál előforduló hibák
- 2 KW-ig nincs hajtóműve a kishajónak,
- 2 KW felett van üresjárarata a motornak, tehát van tengelykapcsoló,
- 10 KW felett van hajtómű, előre-hátra kapcsolható.
- idegen test van a hajócsavaron, távolítsuk el, és indítsunk újra,
- meghibásodott a víz alatti rész (kopás, elhasználódás jelei, elgörbült alkatrész),
- túl alacsony az üresjárati fordulatszám, vagy szegény a keverék.
- nyírócsap szakadás (előzőekben említve),
- egy lapát letörése,
- lapát hajlásszögének megváltozása (görbülése),
- csúszik vagy elromlott a tengelykapcsoló,
- idegen tárgy feltekeredik (horgász zsinór).
11.2. Téli tárolás
- a hengerekbe 50-100 cm3 tiszta olajat kell tölteni, a gyertyák visszacsavarása után, lassan forgassuk körbe a főtengelyt,
- a szívó és kipufogó nyílásokat légmentesen zárjuk el, vagy ragasszuk le,-a karburátorból a benzint eresszük le,
- a benzin tartályból is le kell engedni a benzint, utána ki kell öblíteni, kiszeljük a szívócsövet, megtisztítjuk a szűrőt, és az üzemszünet alatt nyitva kell tárolni,
- a víz alatti részekből engedjük le az olajat. Hajtsuk végre a hajtómű, egyetlen karbantartási műveletét, az olaj cserét, amelyet 50-100 óránként, vagy fél évenként kell elvégezni. Tehát az olaj leengedése után, friss olajjal feltöltjük a hajtóművet.
- a kavitáció okozta lyukakat a csavarral azonos anyagokkal feltöltik, köszörűlik, egyengetik,
- a csavarszárny görbületet melegen kiegyengetik (acél hajócsavar estén),
- a javítások elvégzése után a hajócsavart statikusan kiegyensúlyozzák, és javítóműhelyben dinamikusan is ki kell egyensúlyoztatni.
12. Kishajók felszerelése
- a hajótestet kívül, belül, ha a fenékvíz sok, ki kell szívatni,
- a kormányberendezést,
- a horgonyt,
- az előírt mentőfelszerelést,
- az előírt hajózási eszközöket
- a tűzoltó készüléket,
- a tartalék alkatrészeket, szerszámokat,
- a tartalék üzemanyagot,
- a hajó és a tulajdonos hivatalos okmányait.
- tartalék gyújtógyertya,
- elosztó és pipa,
- gyújtótekercs,
- gyújtáskábelek,
- megszakító,
- kondenzátor,
- villamos vezetékek,
- indítózsinór,
- különböző átmérőjű műanyag csövek a benzin, vagy vízcső pótlására,
- csavarok és anyák (M4; M6; M8; M1 ),
- kötöző drót (különböző vastagságú vas és rézhuzalok),
- kötelek, kötözőzsineg,
- gumiszalagok és gumilapok( tömítés kivágásához),
- erős olló (tömítés kivágásához),
- fém fűrészlap, reszelők,
- univerzális ragasztó,
- szigetelő tapasz,
- tartalék üzemanyag.
A 17-20 méteres kishajókra belvízre, előírt kötelező felszerelés
- főhorgony,
- tartalék horgony,
- horgonylánc vagy horgony kötél,
- kikötőkötél,
- evező(nincs előírva,
- csáklya és vízmérőléc,
- tűzoltó készülék,
- fenékvíz eltávolításra szolgáló eszköz,
- elsősegély felszerelés,
- tartalék lámpa izzóval és elemmel,
- nemzeti lobogó (3:2 oldalarányú), rúddal,
- hangjelző készülék (350 Hz feletti tartományban),
- belvízi navigációs fények,
- nappali jelzések és azonosító jelek,
- fürdőlétra vagy lépcső vagy hágcsó (akkor ha a szabad oldalmagasság az 500 mm-t meghaladja).
12.1. Csónakok felszerelése
- mentőmellény – a csónakban tartózkodó kiskorúak és úszni nem tudó felnőttek együttes számának megfelelően, de legalább 1 db,
- evező – a csónakban tartózkodó személyek számának és a csónak hajtásának megfelelően, de legalább 1 db,
- horgony – 1 db, a csónak horgony nélküli tömegének legalább 5 %-ával egyenlő tömegű horgony (a horgony a mederhez történő ideiglenes rögzítésére alkalmas, más számára veszélytelen kialakítású eszközzel, tárggyal helyettesíthető),
- kikötésre és horgonyzásra alkalmas, és megfelelő állapotú kötél vagy lánc – legalább 10 fm,
- legalább 1 liter űrméretű vízmerő eszköz – 1 db
- egy elektromos üzemű, fehér fényű, szükség szerinti irányba fordítható fényforrás, amivel a csónakos a közeledő vízijárműnek jelezni tud; a biztonságos üzemelés feltétele tartalék izzó megléte vagy olyan fényforrás, amelyben több, egymástól függetlenül működőképes izzó vagy világító dióda (LED) van, továbbá tartalék áramforrás megléte a napnyugtától napkeltéig terjedő időszakban,
- a csónak üzemben tartójának nevét és lakcímét (telephelyét) tartalmazó – a csónaktesten tartósan rögzített – tábla,
- ha a csónakban tűz-, vagy robbanásveszélyes anyagot szállítanak, akkor megfelelő 8A, illetve 34B oltásteljesítményű tűzoltókészülék – 1 db.
- mentőmellény – a csónakban tartózkodók személyek számának megfelelően,
- evező – a csónak hajtásának megfelelően, de legalább 1 db,
- legalább 1 liter űrméretű víztelenítő eszköz vagy szivacs – 1 db,
- kikötésre alkalmas, megfelelő állapotú kötél vagy lánc – 5 fm,
- a csónak üzemben tartójának nevét és lakcímét (telephelyét) tartalmazó, a csónaktesten jól látható helyen, tartósan rögzített tábla,
- ffehér kézi villamos jelzőlámpa tartalék izzóval és tartalék elemmel – 1 db.
- mentőmellény – a csónakban tartózkodók személyek számának megfelelően,
- mentőgyűrű vagy mentőpatkó, legalább 27,5 m hosszú felúszó kötéllel – 1 db,
- legalább 1,5 m nyélhosszúságú csáklya – 1 db.