Hajózási Földrajz
VÍZRAJZ, HAJÓZÁSI FÖLDRAJZ METEOROLÓGIA
1. Vízrajz
1.1. Hidrológia
1.1.1. A meder
1.1.2. Vízállás
1.1.3. Víziútjellemzők
1.2. Mesterséges folyószabályozás
1.2.1. Szabályozási művek
1.2.3. Vízlépcső
1.3. Hajózást befolyásoló mederalakzatok, közlekedési és egyéb műtárgyak I.
1.3. Hajózást befolyásoló mederalakzatok, közlekedési és egyéb műtárgyak II.
Elsüllyedt tárgyak, hajók (roncsok) elsősorban a velük való ütközések során okozhatnak sérüléseket, ezért elhelyezkedésük ismerete fontos hajózásbiztonsági szempont (minden hajózási használatra alkalmas térkép tartalmazza ezek adatait, de legalább jelenlétüket jelöli.
- A vízfolyásokat átívelő átfeszítések (pl. magas feszültségű vezeték, telefon-vezeték) elsősorban a radarral közlekedő hajókat csaphatják be, ezért figyelni kell a jelenlétükre, de egyes ritkán hajózott vízterületen (pl. Felső-Dráva) elhelyeztek alacsony telefonvezetékeket is.
- Ugyancsak fontos a köteles kompok köteleire történő megkülönböztetett figyelem, hiszen ezek – fajtától függően – a hajókra komoly veszélyt jelentenek, ha azt észre nem véve nekihajóznak (a hazai mellékfolyókon nagy számban találhatók meg, de más európai országokban is előfordulnak ilyen eszközök; a vízfelszíntől 1-12 m-re találhatók a kötelek (képek). Vannak víz alatti vezetésű fajták is, amelyeket használaton kívül a mederfenékre engednek, használatkor azonban a komp felemeli a felszín közelébe).
1.3. Hajózást befolyásoló mederalakzatok, közlekedési és egyéb műtárgyak III.
1.4. A hajóút kitűzése
2. Hajózási földrajz
- a víziúton tartott rendezvények, ott végzett munkálatok következtében gyakoriak az áthajózást korlátozó, vagy időlegesen megakadályozó események, amelyekről az egyes államok illetékes hatóságai hajósoknak szóló hirdetményben adnak tájékoztatást, illetve szabályozzák a körülményeket;
- a hajóút használhatóságát esetenként hajózási balesetek is korlátozhatják, illetve akár teljesen is elzárhatják a hajóutat, ezért ezeket az eseményeket folyamatosan figyelemmel kell kísérni és alkalmazkodni a körülményekhez (gördülő tervezés).
2.1. Belvizek jellemzői
2.1.1. Víziút, hajóút
2.1.2. Hely azonosítás
2.2. Magyarországi és határmenti folyók, csatornák és tavak
2.2.1. Duna
2.2.2. A Duna legfontosabb hajózható mellékágai
Rába-torkolat
2.2.3. A Duna legfontosabb hajózható mellékvizei
A Dráva a magyar-horvát határ mentén Barcsig (155. fkm) felső, ez alatt középszakasz jellegű folyó. Medre változékony, laza mederanyagú, szabadfolyású, vízsebessége 5-8 km/h, a vízmélység HKV – 12-15 dm. A folyó vízjátékát a felső szakaszon épült vízlépcsők (csúcserőművek) erősen befolyásolják, jelentős a napon belüli mélység- és vízsebességingadozás. A Dráván történő hajózáshoz nemzetközi szerződésben megállapított engedély szükséges. A Dráva horvát területen áthaladva torkollik Almásnál a Dunába (1383. fkm).
2.2.4. A Tisza és fontosabb hajózható mellékvizei
Általános veszélyforrása a tiszai közlekedésnek az alacsony vezetésű köteles kompok jelenléte, amelyek kifeszített köteleire figyelni kell (1-5 m-re van a vízfelszíntől), továbbá a rendkívül heves vízjárás (nagy vízállás és vízsebesség-változások rövid idő alatt), továbbá a hajóhidak, amelyek üzemelési rendje (nyitás, kommunikáció) hajósoknak szóló hirdetményben kerül közzétételre (ábra).
2.3. A jelentősebb hazai tavak és jellemzőik
2.3.1. Balaton
2.3.2. Fertő-tó
Az időjárási veszélyhelyzetre április és október között viharjelző rendszer hívja fel a figyelmet. Ennek jelzéseihez kishajók, csónakok, vízi sporteszközök tekintetében közlekedési korlátozások kapcsolódnak, a nagyhajók számára tájékoztatást biztosítanak a várható meteorológiai körülményekről (ábra).
2.3.3. Velencei-tó
Fontosabb parti települések és kikötők: Velence, Agárd. Számos kishajó és csónakkikötő üzemel a tavon.
2.4.A magyarországi víziutak kapcsolata más vízrendszerekkel és a tengerrel
A Dunát – a tengerhez rövidebb eljutást biztosító – csatorna köti a Fekete-tengerhez Cernavoda (300. fkm) és Constanta között (64 km – ábra).
- a Maas (Liege, Maastricht),
- a Schelde (Antwerpen),
- az Ems (Dortmund, Emden),
- a Weser (Bréma),
- az Elba (Hamburg), ezen keresztül a Moldva (Prága),
- Berlinen át az Odera (Szczecin) folyókka,
- Amsterdammal nagyhajózásra alkalmas csatornákon át.
3. Meteorológia
3.1. Szél
A meleg és a hideg levegő érintkezési vonalán időjárási front alakul ki. Minél erőteljesebben növekszik a légnyomás a ciklon középpontjától kifelé haladva, annál nagyobb az áramlás sebessége, annál erősebb a szél. A ciklon belsejében tehát felhő- és csapadékgerjesztő feláramlások jönnek létre, ezért a ciklon általában felhősebb, csapadékosabb időjárás hordozója, és a markáns időjárási események, változások is általában a ciklonokhoz kapcsolódnak. A ciklonban, mivel légörvényről van szó, hideg és meleg front is megfigyelhető, amelyek eltérő sebességgel mozognak.
A magas nyomású területekről a levegő kifelé áramlik és ellentétes irányú légkörzést hoz létre, amelynek belseje felé nő a légnyomás (légnyomásmaximum) – anticiklon. Az anticiklon belsejében a kifelé távozó levegő helyére a magasból érkezik az utánpótlás, azaz az anticiklon belsejében szárító, ezért felhőoszlató hatású leszálló légmozgások alakulnak ki.
Fokozat
|
Meghatározás
|
Szélsebesség
(km/h)
|
Tapasztalati jellegzetesség
|
0
|
Szélcsend
|
0 – 1
|
Tükörsima vízfelület.
|
1
|
Gyenge szellő
|
2 – 6
|
Lépcsőzetes, pikkelyszerű fodrozódás habos taraj nélkül.
|
2
|
Enyhe szél
|
7 – 11
|
Még rövid, de már határozottabb alakú kis hullámok, üvegszerű hullámtarajjal, amely még nem törik meg.
|
3
|
Gyenge szél
|
12 – 19
|
Már megtört tarajú hullámok, üvegszerű habbal, esetenként fehér tarajos hullámokkal.
|
4
|
Mérsékelt szél
|
20 – 29
|
Hosszabbá váló hullámok, gyakoribbak a fehér tarajos hullámok.
|
5
|
Élénk szél
|
30 – 38
|
Közepes hullámok, határozottabb hosszú alakkal, sok fehér tarajos hullámmal, hullámpermet is megjelenik.
|
6
|
Erős szél
|
40 – 49
|
Magas hullámok, fehér habos tarajjal.
|
7
|
Viharos szél
|
50 – 61
|
Tornyosuló hullámok, a megtörő hullámok tetejéről a fehér habot a szél csíkokat alkotva viszi tovább a víz felszínén.
|
8
|
Élénk viharos szél
|
62 – 72
|
Magas és hosszú hullámok, a hullámtaraj pereme tajtékosan törik meg, a hab feltűnő csíkokat alkotva sodródik a szél irányába.
|
9
|
Heves vihar
|
73 – 85
|
Magas hullámok, sűrű habcsíkok sodródnak a szél irányában; a hullámok taraja kezd előre bukni és átgördülni; a hullámpermet csökkenti a látótávolságot.
|
10
|
Heves (dühöngő) vihar
|
86 – 100
|
Magas hullámok átbukó hullámtarajjal; a keletkező hab nagy foltokban, sűrű csíkokban sodródik a szél irányában; a vízfelszín fehérré válik, a hullámok átbukása rengésszerűvé erősödik, a láthatóság csökken.
|
11
|
Szélvész
|
101 – 115
|
Igen magas hullámok, a vízfelületet elborítják a szél irányában fekvő, hosszú, fehér habfoltok; a hullámok teteje mindenütt tajtékzik; korlátozott a láthatóság.
|
12
|
Orkán
|
115 –
|
A levegő megtelik habbal és hullámpermettel; a víz fehér a szél által elragadott hullámpermettől; a láthatóság erősen csökken.
|
3.2. Csapadék
3. Az áramlási köd légáramlással kapcsolatos hűlés miatt alakul ki. Ha az enyhe, magas nedvességtartalmú levegő hideg felszín fölött áramlik, lehűl, telített lesz, köd alakul ki.
5. A lejtőköd akkor alakul ki, ha egy hegyvonulat emelkedésre készteti a levegőt, az az emelkedés következtében lehűl és telített lesz.